
Faktaboks:
Forfatter: Hasse HedströmForlag: Pedagogisk Forum
Språk: Norsk
Antall sider: 208 sider
Utgivelseår: 2015
Innb: Heftet
ISBN: 978-82-7391-172-8
Barn som utfordrer
Er du allerede medlem kan du logge deg inn (øverst på siden).
Hvis du ikke er medlem kan du melde deg inn når du fullfører handelen og få rabatterte priser.
Her er det du kan lese i boken:
Cici Hoffman, barnehagelærer:
Relasjonsbygging og tegneseriesamtaler ble
framgangsrike byggesteiner
Martin Forster, psykolog og forsker:
Å moralisere løser ingen problemer i barnehagen
Birthe Hagström, barnehagelærer og doktor i pedagogikk:
Kunnskap om tilknytningsmønstre hjelper
pedagogen å forstå barnet
Kirseberg i Malmø:
Tilknytningspedagoger hjelper familier som
trenger ekstra støtte
Helen Åkesson, barnehagelærer og tilknytningspedagog:
Mulighet til å møte barn og foreldre på et dypere plan
Kirseberg ressursteam i Malmö:
Barnet er ikke vanskelig, det gjør så godt det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS ivaretar barnas forslag til hvordan problemene skal løses
Anna-Karin Andershed, dr. philol. og universitetslektor i psykologi:
Positiv forsterkning er den beste innlæringspsykologiske metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturert arbeidsmåte gjør at problemer avdekkes tidlig
Seksjonen for ressurs- og støttevirksomhet, Linköping:
Tanken er å forandre pedagogens bilde av barnet
Barnehagelærere i Lindköping:
ICDP er ingen bruksanvisning – det er vi som er verktøyet
Ulrika Aspeflo, logoped og veileder:
Det er ikke uvanlig at personalet legger skylden på andre
Ann Engström, spesialpedagog og veileder:
En tilbakegang betyr ikke å rykke tilbake til start
Maria Johansson, barnehagelærer:
Ved å få en annens perspektiv kan vi komme videre
Marita Andrä, barnehagelærer:
Veiledning har gjort at jeg forholder meg til barna
på en annen
måte
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relasjoner mellom barnet og pedagogene
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slukker stjerneglansen i barneøynene er det på tide å gripe inn
Barnehagene i Eskilstuna:
En løsningsorientert arbeidsmåte er å lete etter
det som
fungerer
Tomine Lindell-Bagge, barnehagelærer og spesialpedagog:
Marte Meo handler om å arbeide med kameraet som verktøy
Elinor Schad, barnehagepsykolog og doktorgradsstipendiat:
Å gå rett løs på en metode blir sjelden særlig vellykket
Kristian Lutz, forsker og lektor:
Tillat like store avvik fra normen hos barn som hos voksne